Angielski od kuchni cz.2

Angielski od kuchni cz.1
14 marca, 2018
English Live Cooking
23 marca, 2018
Angielski od kuchni cz.1
14 marca, 2018
English Live Cooking
23 marca, 2018

Masz zeszyt ? – Uporządkuj go !

Lecimy do planowania Twojego CENTRUM DOWODZENIA czyli zeszytu. Bez względu czy uczysz się sama, czy uczęszczasz na indywidulane zajęcia lub uczysz się w szkole językowej i niezależnie z jakiego podręcznika korzystasz musisz mieć dobrze zorganizowany zeszyt, który pomoże Ci usystematyzować Twoją wiedzę. Pamiętaj, każda z nas ma inne cele językowe. I to co znajdzie się w Twoim zeszycie zależy od Ciebie, bo tylko Ty wiesz co potrzebujesz się nauczyć, powtórzyć, doszlifować. W takim razie od czego zacząć?

KROK 1
Sprecyzuj swoje CELE.

KROK 2
Stwórz Spis Treści na pierwszej stronie swojego zeszytu. Ułatwi Ci on korzystanie z zeszytu w trakcie nauki.

KROK 3
Kontroluj swoje postępy przybliżające Cię do realizacji Twoich CELÓW. Odznaczanie postępów w nauce ogromnie wpływa na utrzymanie MOTYWACJI !!!

 

OK, to teraz do meritum. Jak powinien wyglądać dobrze zaplanowany zeszyt? Do nauki języka i szybkiego planowania jego zawartości najlepiej nadaje się zeszyt z przekładkami (o czym pisałam w artykule „Przecież ZESZYT wymyślono po coś”). Jedna część zeszytu, to jedno zagadnienie. W ten sposób unikniesz chaosu. Może to wyglądać następująco:

Zakładka #1 – SŁOWNICTWO OGÓLNE [GENERAL VOCABULARY]
czyli tutaj zapisuj wszystkie słówka, które pojawiają się w podręczniku do nauki języka, z którego korzystasz na swoim kursie. Pamiętaj wpisuj tutaj nie tylko słowa nieznane Tobie lecz również takie, które nie przychodzą Ci do głowy w sposób naturalny (czyli takie z beczki: „O znam to słówko! Czemu go teraz nie pamiętałam?”).

Zakładka #2 – SŁOWNICTWO BRANŻOWE / HOBBISTYCZNE [SPECIALISED VOCABULARY].
Może to być słownictwo związane z Twoją pracą, bo na przykład pracujesz w korporacji i musisz zgłębić słownictwo biznesowe lub pracujesz jako kelnerka w restauracji, do której przychodzi wielu obcojęzycznych klientów. A nawet jeśli nie jest wymagana znajomość języka angielskiego w Twojej pracy możesz tutaj tworzyć listę słówek odnośnie Twojego hobby. Uczenie się języka obcego na swoim zainteresowaniu to jedna z najlepszych i najprzyjemniejszych metod nauki! Przypuśćmy, że uwielbiasz gotować i piec. Wykorzystaj to! W zeszycie przygotuj sobie przepis po angielsku, zrób listę potrzebnych produktów oraz potrzebnego sprzętu (jeśli sama nie dasz rady, poproś o pomoc swojego nauczyciela lub koleżankę, która ma bardziej zaawansowany poziom znajomości angielskiego). W trakcie gotowania czy pieczenia mów do siebie po angielsku – nazywaj produkty, sprzęt i czynność, którą wykonujesz. Pamiętaj! Najszybciej się uczymy jeśli nas coś interesuje więc wykorzystaj swoją pasję do nauki języka. Jeśli Twoją potrzeba nie jest ani słownictwo związane z Twoją pracą lub hobby, to możesz tutaj tworzyć listę intersujących Cię idiomów, slangu, phrasal verbs itp.

Zakładka #3 – GRAMATYKA [GRAMMAR].
To miejsce na ćwiczenie konstrukcji gramatycznych, np. czasów, okresów warunkowych, strony biernej itp. Tutaj ćwicz to z czym masz problem, to czego jeszcze nie potrafisz. Ale pamiętaj, nie rób tego chaotycznie! Każde zagadnienie gramatyczne zaznacz kolorem, ramką, tytułem. Wpisuj numer ćwiczenia i stronę podręcznika, z którego robisz dane ćwiczenie, po to, żebyś mogła wrócić do tego tematu kiedy zajdzie taka potrzeba. Ponadto, możesz wklejać w tej części dodatkowe materiały gramatyczne np. tabelkę z czasownikami nieregularnymi, zasadę cofania czasów w Reported Speech itp.

Zakładka #4 – PRZYDATNE SFORMUŁOWANIA [USEFUL PHRASES].
Tą część możesz przeznaczyć na interesujące Cię zwroty/utarte zdania, np. „Do you take milk and sugar?”. Inaczej mówiąc zdania, które są typowe dla żywego języka dzięki którym nasz angielski brzmi bardziej naturalnie niż podręcznikowo. Pamiętaj język obcy, a w szczególności język angielski otacza nas wszędzie. Wykorzystuj każdą nadarzającą się okazję i zapisuj w swoim zeszycie co ciekawsze słówko czy zwrot, np. czytając książkę, oglądając ulubiony serial, słuchając podcastów, czytając etykiety na kosmetykach kiedy bierzesz relaksującą kąpiel (sama tak robiłam J ). Nie przejmuj się jeśli akurat nie masz zeszytu przy sobie w danej sytuacji (no bo raczej trudno zanotować słówko w wannie 😉 ). To nic nie szkodzi. Jeśli uda Ci się zapamiętać, to zanotujesz go później w zeszycie lub póki co zapisz go w telefonie, a potem zanotuj w tej części zeszytu. Lub po prostu nie przejmuj się – zapiszesz go przy kolejnej sytuacji, bo gwarantuję Ci, że jeszcze się spotkacie J

Zakładka #5 – PLANNER. „Ups? Planner? O co chodzi z tą częścią mojego zeszytu?”, być może pomyślisz teraz. Otóż to ważna część planowania nauki i Twojego zeszytu. Wiem z praktyki, że często nasza misja nauki języka potrafi lec w gruzach zaraz po zakupie zeszytu i zrobieniu kilku zapisków (tym bardziej jeśli są one sporządzone w sposób chaotyczny). PLANNER ma Cię zmotywować do ZAPLANOWANIA TWOJEJ NAUKI, DO PRZECHODZENIA Z PUNKTU A DO B, DO REALIZACJI TWOICH CELÓW, DO BYCIA KONSEKWETNĄ. Narysuj kalendarz na dany miesiąc lub po prostu wklej (możesz ściągnąć z internetu gotowce). Wpisz co masz się uczyć przez 15 minut każdego dnia. Za każdym razem odhaczaj wykonanie Twojego zadania. Będzie to widoczny efekt Twoich starań i bycia konsekwentną! Wyobraź sobie, jaka duma, satysfakcja i radość będzie Cię rozpierać, kiedy będziesz odhaczała kolejne zrealizowane kroki w nauce przybliżające Cię do sukcesu! A to daje OGROMNĄ MOTYWACJĘ DO DALSZEJ NAUKI !

 

TEGO NIGDY NIE RÓB!!!

– nie notuj chaotycznie, bo to tylko Cię zniechęci do dalszej nauki

– nie pisz jednym kolorem, bo wszystko „zleje” się w jedną nieczytelną całość

– nie staraj się umieścić jak najwięcej informacji na jednej stronie, bo brak przejrzystości spowoduje, że trudno będzie Ci znaleźć np. jakieś słówko

– I NAJWAŻNIEJSZE ! Nie planuj od razu 10 rzeczy, które chcesz się nauczyć czy powtórzyć ! Nie musisz od razu przeznaczać wszystkich części zeszytu na jakiś CEL. Pamiętaj ! Mniej a efektywniej !

 

I ZAWSZE zabieraj ze sobą zeszyt. Ucz się wszędzie. Wykorzystuj choćby 5-10 minut dziennie na naukę. Lepsze to niż katowanie się 2 godzinami nauki dzień w dzień. Otwórz zeszyt i powtórz kilka słówek, zwrotów lub gramatykę kiedy stoisz w korku, kiedy czekasz w kawiarni na koleżankę, kiedy jesz śniadanie i masz chwilę dla siebie. Max 15 minut dziennie wystarczy !

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *