Angielski od kuchni cz.2

Angielski od kuchni cz.1
Marzec 14, 2018
English Live Cooking
Marzec 23, 2018

Masz zeszyt ? – Uporządkuj go !

Lecimy do planowania Twojego CENTRUM DOWODZENIA czyli zeszytu. Bez względu czy uczysz się sama, czy uczęszczasz na indywidulane zajęcia lub uczysz się w szkole językowej i niezależnie z jakiego podręcznika korzystasz musisz mieć dobrze zorganizowany zeszyt, który pomoże Ci usystematyzować Twoją wiedzę. Pamiętaj, każda z nas ma inne cele językowe. I to co znajdzie się w Twoim zeszycie zależy od Ciebie, bo tylko Ty wiesz co potrzebujesz się nauczyć, powtórzyć, doszlifować. W takim razie od czego zacząć?

KROK 1
Sprecyzuj swoje CELE.

KROK 2
Stwórz Spis Treści na pierwszej stronie swojego zeszytu. Ułatwi Ci on korzystanie z zeszytu w trakcie nauki.

KROK 3
Kontroluj swoje postępy przybliżające Cię do realizacji Twoich CELÓW. Odznaczanie postępów w nauce ogromnie wpływa na utrzymanie MOTYWACJI !!!

 

OK, to teraz do meritum. Jak powinien wyglądać dobrze zaplanowany zeszyt? Do nauki języka i szybkiego planowania jego zawartości najlepiej nadaje się zeszyt z przekładkami (o czym pisałam w artykule „Przecież ZESZYT wymyślono po coś”). Jedna część zeszytu, to jedno zagadnienie. W ten sposób unikniesz chaosu. Może to wyglądać następująco:

Zakładka #1 – SŁOWNICTWO OGÓLNE [GENERAL VOCABULARY]
czyli tutaj zapisuj wszystkie słówka, które pojawiają się w podręczniku do nauki języka, z którego korzystasz na swoim kursie. Pamiętaj wpisuj tutaj nie tylko słowa nieznane Tobie lecz również takie, które nie przychodzą Ci do głowy w sposób naturalny (czyli takie z beczki: „O znam to słówko! Czemu go teraz nie pamiętałam?”).

Zakładka #2 – SŁOWNICTWO BRANŻOWE / HOBBISTYCZNE [SPECIALISED VOCABULARY].
Może to być słownictwo związane z Twoją pracą, bo na przykład pracujesz w korporacji i musisz zgłębić słownictwo biznesowe lub pracujesz jako kelnerka w restauracji, do której przychodzi wielu obcojęzycznych klientów. A nawet jeśli nie jest wymagana znajomość języka angielskiego w Twojej pracy możesz tutaj tworzyć listę słówek odnośnie Twojego hobby. Uczenie się języka obcego na swoim zainteresowaniu to jedna z najlepszych i najprzyjemniejszych metod nauki! Przypuśćmy, że uwielbiasz gotować i piec. Wykorzystaj to! W zeszycie przygotuj sobie przepis po angielsku, zrób listę potrzebnych produktów oraz potrzebnego sprzętu (jeśli sama nie dasz rady, poproś o pomoc swojego nauczyciela lub koleżankę, która ma bardziej zaawansowany poziom znajomości angielskiego). W trakcie gotowania czy pieczenia mów do siebie po angielsku – nazywaj produkty, sprzęt i czynność, którą wykonujesz. Pamiętaj! Najszybciej się uczymy jeśli nas coś interesuje więc wykorzystaj swoją pasję do nauki języka. Jeśli Twoją potrzeba nie jest ani słownictwo związane z Twoją pracą lub hobby, to możesz tutaj tworzyć listę intersujących Cię idiomów, slangu, phrasal verbs itp.

Zakładka #3 – GRAMATYKA [GRAMMAR].
To miejsce na ćwiczenie konstrukcji gramatycznych, np. czasów, okresów warunkowych, strony biernej itp. Tutaj ćwicz to z czym masz problem, to czego jeszcze nie potrafisz. Ale pamiętaj, nie rób tego chaotycznie! Każde zagadnienie gramatyczne zaznacz kolorem, ramką, tytułem. Wpisuj numer ćwiczenia i stronę podręcznika, z którego robisz dane ćwiczenie, po to, żebyś mogła wrócić do tego tematu kiedy zajdzie taka potrzeba. Ponadto, możesz wklejać w tej części dodatkowe materiały gramatyczne np. tabelkę z czasownikami nieregularnymi, zasadę cofania czasów w Reported Speech itp.

Zakładka #4 – PRZYDATNE SFORMUŁOWANIA [USEFUL PHRASES].
Tą część możesz przeznaczyć na interesujące Cię zwroty/utarte zdania, np. „Do you take milk and sugar?”. Inaczej mówiąc zdania, które są typowe dla żywego języka dzięki którym nasz angielski brzmi bardziej naturalnie niż podręcznikowo. Pamiętaj język obcy, a w szczególności język angielski otacza nas wszędzie. Wykorzystuj każdą nadarzającą się okazję i zapisuj w swoim zeszycie co ciekawsze słówko czy zwrot, np. czytając książkę, oglądając ulubiony serial, słuchając podcastów, czytając etykiety na kosmetykach kiedy bierzesz relaksującą kąpiel (sama tak robiłam J ). Nie przejmuj się jeśli akurat nie masz zeszytu przy sobie w danej sytuacji (no bo raczej trudno zanotować słówko w wannie 😉 ). To nic nie szkodzi. Jeśli uda Ci się zapamiętać, to zanotujesz go później w zeszycie lub póki co zapisz go w telefonie, a potem zanotuj w tej części zeszytu. Lub po prostu nie przejmuj się – zapiszesz go przy kolejnej sytuacji, bo gwarantuję Ci, że jeszcze się spotkacie J

Zakładka #5 – PLANNER. „Ups? Planner? O co chodzi z tą częścią mojego zeszytu?”, być może pomyślisz teraz. Otóż to ważna część planowania nauki i Twojego zeszytu. Wiem z praktyki, że często nasza misja nauki języka potrafi lec w gruzach zaraz po zakupie zeszytu i zrobieniu kilku zapisków (tym bardziej jeśli są one sporządzone w sposób chaotyczny). PLANNER ma Cię zmotywować do ZAPLANOWANIA TWOJEJ NAUKI, DO PRZECHODZENIA Z PUNKTU A DO B, DO REALIZACJI TWOICH CELÓW, DO BYCIA KONSEKWETNĄ. Narysuj kalendarz na dany miesiąc lub po prostu wklej (możesz ściągnąć z internetu gotowce). Wpisz co masz się uczyć przez 15 minut każdego dnia. Za każdym razem odhaczaj wykonanie Twojego zadania. Będzie to widoczny efekt Twoich starań i bycia konsekwentną! Wyobraź sobie, jaka duma, satysfakcja i radość będzie Cię rozpierać, kiedy będziesz odhaczała kolejne zrealizowane kroki w nauce przybliżające Cię do sukcesu! A to daje OGROMNĄ MOTYWACJĘ DO DALSZEJ NAUKI !

 

TEGO NIGDY NIE RÓB!!!

– nie notuj chaotycznie, bo to tylko Cię zniechęci do dalszej nauki

– nie pisz jednym kolorem, bo wszystko „zleje” się w jedną nieczytelną całość

– nie staraj się umieścić jak najwięcej informacji na jednej stronie, bo brak przejrzystości spowoduje, że trudno będzie Ci znaleźć np. jakieś słówko

– I NAJWAŻNIEJSZE ! Nie planuj od razu 10 rzeczy, które chcesz się nauczyć czy powtórzyć ! Nie musisz od razu przeznaczać wszystkich części zeszytu na jakiś CEL. Pamiętaj ! Mniej a efektywniej !

 

I ZAWSZE zabieraj ze sobą zeszyt. Ucz się wszędzie. Wykorzystuj choćby 5-10 minut dziennie na naukę. Lepsze to niż katowanie się 2 godzinami nauki dzień w dzień. Otwórz zeszyt i powtórz kilka słówek, zwrotów lub gramatykę kiedy stoisz w korku, kiedy czekasz w kawiarni na koleżankę, kiedy jesz śniadanie i masz chwilę dla siebie. Max 15 minut dziennie wystarczy !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

SKLEP