Jak wyznaczać sobie cele językowe?

Jak przejść z B2 na C1 ?
Maj 9, 2019

Czyż nie jest tak, że jak planujesz naukę języka lub powrót do nauki, to mówisz sobie „Chcę nauczyć się angielskiego”? Jestem przekonana na milion procent, że tak jest  sformułowany Twój cel!

I tu już popełniasz pierwszy błąd, który niestety nie wróży nic dobrego, bo… to nie jest CEL!

To jest marzenie i to w dodatku takie, które jest raczej nieosiągalne, bo nie da się nauczyć języka na 100%! Wiem wiem… teraz w biłam szpile, ale tak jest. Język to taki twór, który ciągle ewoluuje, zmienia się, a pokłady słownictwa są jak ocean… bezkresne i stanowiące zdecydowanie większą część języka… no ale to już temat na kolejny artykuł.

Mimo wszystko da się nauczyć języka obcego! Trzeba się tylko mądrze (z ang. smartly) do tego zabrać więc…

…wróćmy do tematu czyli do wyznaczania celów w nauce, bo ta umiejętność to właśnie klucz do Twojego językowego sukcesu.

Zacznijmy od błędów, których musisz się wyzbyć. I to natychmiast!

Po pierwsze…
nie stawiaj sobie zbyt ogólnych celów czyli od dzisiaj wyrzuć z głowy tekst „Chcę nauczyć się angielskiego”. To tak jakbyś powiedziała „Chcę nauczyć się szydełkować.”, „Chcę nauczyć się gotować.”, „Chcę nauczyć się jeździć na łyżwach”. Każda z tych czynności, to proces, który jest złożony z mniejszych kroków i celów. Aby osiągnąć tak ogólny cel, należy go rozebrać na mniejsze części składowe i step by step je realizować.

Inny przykład oparty na faktach? Proszę bardzo! Cały czas moim celem jest „Chcę nauczyć się pływać” i tak gadam o tym od stu lat i co? I dalej nie umiem! A powinnam choćby zrobić pierwszy krok – podejść do instruktorki przy okazji wypadu na basen z synem i wypytać o szczegóły. To już by było mega coś. Potem usiąść, przemyśleć to, dopasować swój grafik pod lekcje pływania i… zacząć! A ja tylko gadam i ględzę o tym! A czas leci…

Po drugie…
nie porównuj się z innymi! Jakże często ten grzeszek popełniamy. Jakże często on demotywuje nas do realizacji naszych celów. Ten zły doradca cały czas potrafi szeptać nam do ucha:

Zobacz, Twoja koleżanka świetnie potrafi rozmawiać po angielsku, a Ty nawet nie potrafisz zamówić kawy.”,

albo „Nie wiedziałaś co znaczy ten phrasal z „give”. Obciach!”

czy też „Ależ ona wymiata w tych anglojęzycznych umowach o pracę! A Ty nawet nie znasz wszystkich nieregularnych!”.

I tak dalej…

To tylko kilka przykładów, ale zapewne teraz w Twojej głowie mnożą się inne przykłady z Twojego życia, kiedy to właśnie Ty porównujesz się z siostrą, koleżanką, sąsiadką, kolegami z pracy, mężem, chłopakiem itp.

Więc powiem tak „PRZESTAŃ! SKOŃCZ Z TYM!”, bo to jest głupie i nie mądre. Dlaczego?

Bo każda z nas ma inny cel w życiu. Jedna z nas będzie chciała poznać tylko 5 technik szydełkowania i ok. Inna z nas będzie chciała nauczyć się gotować dania tylko z makaronem w roli głównej, bo tylko to lubi jeść. Jeszcze innej z nas marzeniem będzie jeździć na łyżwach jako tako, bo sama jazda sprawia już jej mega radochę i wcale nie musi -ba! – nawet nie jest jej potrzebne do szczęścia, kręcić piruety jak profesjonalistka. Może kiedyś… może… ale na razie to jest dla niej mega sukces, powód do dumy i szczęście.

Tak samo ma się to do nauki języka obcego. To, że Twoja Sąsiadka wymiata w speakingu, to najwyraźniej taki był jej cel w nauce. Na tym się skupiła i poświęciła się do maximum, aby szlifować umiejętność komunikacji. Podobnie z phrasalami czy umowami (zauważ, że przytoczony powyżej przykład dotyczy tylko jednej grupy phrasal verbs, a umowy zostały zawężone tylko do umów o zatrudnienie). To są konkretne cele, które te osoby sobie wyznaczyły. I osiągnęły sukces, bo… wiedziały, co konkretnie mają osiągnąć.

Także od dzisiaj zero stawiania sobie zbyt ogólnych celów typu „Chcę nauczyć się angielskiego” i zero porównywania się z innymi w tym temacie. OK?!

W takim razie jak zabrać się za wyznaczanie celu w nauce języka?

Proces, którym jest nauczenie się języka angielskiego (lub jakiegokolwiek innego), należy zawsze rozłożyć na mniejsze elementy. Jak to zrobić?

Najłatwiej za pomocą mądrej techniki czyli S.M.A.R.T (z  ang. mądry). Znasz tą technikę? Jeśli nie, to zapraszam Cię do dalszej części artykułu, a gwarantuję, że otworzy Ci ona oczy w wyznaczaniu Twoich celów językowych!

S.M.A.R.T. to akronim od angielskich słów:
Sspecific
Mmeasurable
Aachievable
R relevant
T timescaled

Brzmi przerażająco? Nie potrzebnie! Już tłumaczę jak powinnaś tą technikę wykorzystać, aby w końcu zacząć realizować swoje cele językowe!

Twój każdy CEL językowy powinien być:

  • specific czyli sprecyzowany, konkretny, a nie zbyt ogólny.
  • measurable czyli mierzalny. Innymi słowy taki, abyś mogła ocenić w jakim stopniu udało Ci się go zrealizować czy też nie.
  • achievable czyli osiągalny, nie zbyt ambitny, bo się zniechęcisz. Musisz wierzyć, że osiągniesz swój cel, że go zrealizujesz.
  • relevant czyli istotny… tylko dla Ciebie. Twój cel musi stanowić jakąś wartość dla Ciebie. Jego realizacja musi dawać Ci poczucie, że zrobiłaś istotny krok na przód. Musisz widzieć efekty swojej pracy!
  • timescaled czyli określony w czasie. Każdy cel musi mieć swój termin realizacji czyli tzw. deadline, który będzie Cię motywował do jego realizacji.

A teraz przejdźmy do przykładów.

Jeśli teraz sobie myślisz w głowie, że Twoim celem będzie „Chcę nauczyć się języka angielskiego” (to ja Cię kręcę! Wróć do początku artykułu!),

… „Chcę nauczyć się kilku nowych słówek”,
…„Chcę umieć napisać coś po angielsku”,
….„Chcę choćby trochę rozmawiać po angielsku”, itp.

to nadal to nie są CELE!

Dlaczego? Bo są nadal zbyt ogólne! Zobacz:

SPECIFIC
-„Chcę nauczyć się kilku nowych słówek” – ALE JAKICH? Bądź bardziej “specific”. Wal konkretami! Zastanów się jakiej dziedziny mają te słówka dotyczyć: idomy, phrasal verbs, czasowniki nieregularne, akcesoria kuchenne, środki transportu, itp.

MEASURABLE
-„kilku, jakiś, coś, trochę” – wszystkie takie określenia nie wpływają na mierzalność Twojego celu! Doprecyzuj:

“Chcę nauczyć się 10 idiomów dotyczących pogody”,

“Chcę nauczyć się 20 phrasal verbs z „give”,

„Chcę nauczyć się pisać list nieformalny składający się z 20 zdań”,

„Chcę odważyć się zapytać nieznajomego o godzinę czyli powiedzieć tylko jedno zdanie”.

Te wszystkie przykłady są mierzalne, bo podajesz w nich konkretną ilość słówek, zdań, które chcesz osiągnąć i pod koniec będziesz w stanie zmierzyć efekty swojej pracy.

ACHIEVABLE
Zastanów się czy tak sformułowane cele „ Chcę umieć pisać po angielsku”, „Chcę rozmawiać po angielsku” nie są zbyt ambitne?

Tak sformułowane cele wymagają OGROMU pracy, czasu i poświęcenia. Jeśli ich nie zawęzisz tak jak np. w punkcie powyżej, to gwarantuję Ci, że nie tylko będziesz się czuła jak dziewczynka we mgle, nie będziesz widziała efektów swojej pracy, ale także zniechęcisz się wcześniej niż myślisz. Dlatego tak istotne jest, aby cele nie były zbyt ambitne, bo jeśli za bardzo podwyższysz poprzeczkę, to automatycznie Twój cel stanie się zbyt odległy do osiągnięcia, a kluczem jest to, abyś widziała i czuła, że robisz postępy. To jest niezwykle ważne szczególnie na samym początku nauki.

Na tym etapie wyznaczania celu, warto także zastanowić się:

  • czy dysponujesz wystarczającą ilością czasu, który miałabyś poświęcić na realizację swojego celu.
  • czy posiadasz wystarczające umiejętności jeśli sama będziesz pracowała nad realizacją swojego celu? Czy jednak będziesz potrzebowała czyjejś pomocy (lektora lub osoby lepiej władającej językiem niż Ty)?

Jeśli tak, to weź pod uwagę te pytania już na tym etapie wyznaczania sobie celu.

RELEVANT
Czy stwierdzenie „Chcę nauczyć się kilku NOWYCH słówek” jest dla Ciebie istotnym celem?
Zastanów się jakiego słownictwa najbardziej Ci brakuje, w jakich sytuacjach będziesz mogła je szybko wykorzystać, ile ich ma być i zamień wyraz NOWYCH na KONKRETNĄ tematykę, np.

Chcę nauczyć się 10 idiomów dotyczących pogody“,

“Chcę nauczyć się 20 phrasal verbs z „give”,

„Chcę nauczyć się pisać list nieformalny składający się z 20 zdań”,

„Chcę odważyć się zapytać nieznajomego o godzinę czyli tylko jedno zdanie”.

TIMESCALED
Czy te wszystkie przykładowe cele zostały określone w konkretnych ramach czasowych? Oczywiście, że nie!  Jeśli nie określisz deadlinów, to będzie tak jak z moją nauką pływania! Obudzisz się mając X lat i dalej nie będziesz umiała 10 idiomów o pogodzie, 20 phrasal verbs z “give”, czy napisać 20 zdań w formie nieformalnego listu lub zapytać przechodnia o godzinę.

 

Podsumowując:
Wyznaczając sobie CEL w nauce języka zastanów się nad:

  • jednym, konkretnym celem
  • jak zmierzysz efekty swojej pracy nad realizacją swojego celu, np. skala od 1-5
  • planem działania (małe kroki, potrzebne materiały, pomoc np. w roli lektora)
  • dlaczego ten cel jest dla Ciebie ważny, w czym jego realizacja Ci pomoże
  • datą osiągnięcia celu

 

Macie jakieś swoje sprawdzone systemy/techniki wyznaczania celu w nauce? Jak się organizujecie, aby widzieć efekty w nauce? Jakie małe kroki pozwalają Wam iść do przodu z planem? Komentarze należą do Was! Chętnie poznam Wasze sposoby!

Aaaa….

w zakładce SKLEP znajdziesz e-booka „SEKRET NAUKI”, który także pomoże Ci w efektywnej nauce, uniknięciu błędów jakże często popełnianych przez chcących nauczyć się języka obcego i poprowadzi Cię za rękę w organizacji nauki. Spis treści oraz opinie o e-booku też tam znajdziesz!

2 Komentarze

  1. Agnieszka pisze:

    Bardzo dobry wpis, wiele osób zapomina o precyzyjnym wyznaczaniu celu i nie jest w stanie efektywnie zaplanować swojej nauki. Kilka miesięcy temu poruszałam podobny temat u siebie na blogu:

    https://treningjezykowy.pl/wyznacz-swoj-cel-jezykowy/

    Pozdrawiam!

    • Jola Cz pisze:

      Dziękuję:) Dokładnie tak jest, że wiele osób nie myśli o wyznaczeniu sobie PRECYZYJNEGO celu. Jak już się zabierają do nauki języka, to ich celem jest “nauczyć się go”, a to bardzo ogólny cel, który w efekcie powoduje spadek motywacji, bo w tak postawionym celu nie ma określonych mniejszych kroków, które dałoby się zmierzyć i zauważyć efekty nauki. Także, aby wytrwać w nauce i widzieć efekty należy JASNO wyznaczać swoje cele:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

SKLEP